niedziela, 16 grudnia 2012

Owsiany keks razowy z żurawiną, śliwkami suszonymi i orzechami


Składniki (na keksówkę o wymiarach 9x27cm):

>bakalie
1 szklanka rodzynek
1 szklanka suszonej żurawiny
10 suszonych śliwek, pokrojonych w kosteczkę
1/2 szklanki wiórków kokosowych
1/2 szklanki płatków migdałów, pokruszonych (zamiast migdałów dałam orzechy włoskie)
3 łyżki kandyzowanej skórki pomarańczowej (pominęłam)
50 – 100 g drobno posiekanej ciemnej czekolady (pominęłam)

>do namoczenia bakalii: 2/3 szklanki brandy lub 2/3 szklanki (łącznie) brandy, likieru pomarańczowego i grappy. Może być 2/3 szklanki soku pomarańczowego, samego lub z dodatkiem jakiegoś alkoholu.

>dodatki
3 łyżki dżemu pomarańczowego (dałam wiśniowy)
2 łyżki miodu
1/2 łyżeczki zmielonego cynamonu lub przyprawy piernikowej
1 cukier wanilinowy (dałam połowę)

>oraz
2 szklanki mąki razowej
 1 i 1/2 szklanki płatków owsianych błyskawicznych
 1/2 szklanki cukru (użyłam trzcinowego)
2 płaskie łyżeczki sody
3 jajka
100 g masła (roztopionego) lub 50 g masła i 50 g oliwy extra vergine

>polewa - 100 g białej czekolady, 1/4 szklanki suszonej żurawiny, kilka łyżek mleka, 1 łyżka likieru pomarańczowego (użyłam Amaretto)

Wykonanie:

Zaczynamy od namoczenia bakalii. Podgrzewamy w garnuszku alkohol i/lub sok pomarańczowy, Gdy będzie gorący, zdejmujemy z ognia i dodajemy wszystkie bakalie oprócz czekolady. Mieszamy i odstawiamy na ok. 30min, aż bakalie wchłoną płyn i nabiorą miękkości. W międzyczasie dociskamy i mieszamy.
Mieszamy dodatki: dżem pomarańczowy, miód, cynamon, cukier waniliowy. Dodajemy czekoladę i odstawiamy.
Do dużej miski wsypujemy: mąkę, płatki owsiane, cukier, sodę – i mieszamy. Jajka roztrzepujemy i mieszamy z roztopionym masłem (lub masłem i oliwa). Wlewamy jajka do bakalii i mieszamy. Następnie dodajemy do miski z suchymi składnikami i delikatnie mieszamy łyżką do połączenia się składników.
Formę keksową wykładamy papierem do pieczenia. Rozgrzewamy piekarnik do 175stopni. Przekładamy ciasto do formy i pieczemy ok. 40-45minut. Studzimy na kratce.
Przygotowujemy polewę: białą czekoladę z kilkoma łyżkami mleka roztapiamy w rondelku na malutkim ogniu ciągle mieszając. Zdejmujemy z ognia, dodajemy likier i mieszamy aż powstanie gładka masa. Wrzucamy żurawinę (ja pominęłam) i dekorujemy ciasto. Polewa stygnie po ok. 3h.
Ciasto najlepiej trzymać zawinięte w folię aluminiową. A smakuje wyśmienicie!

Źródło - Kocie Smaki

4 komentarze:

  1. Ale super pomysł :) Mniam... pychotka musi być! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zrobiłam i super przepycha zamiast razowej mąki użyłam orkiszowej i dodałam kakao i pycha po prostu samo zdrowie

    OdpowiedzUsuń

W imieniu autora przepisu - a także całej Grupy Owsiankowej - dziękujemy za komentarz! :]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...